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ALBERT MANGELSDORFF - The Jazz - Sextett - CD 1957 Moosicus








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Category:

Jazz /
Manufacturer: Moosicus
Original release year: 1957
Manufacturing year: 2017
Cat. Nr.: M1305-2
Medium:CD
Country:Germany
Extras:Digipack
Processing time:1 day
Sound link:Soundcloud

Link auf die Plattform der EU-Kommission zur Online-Streitbeilegung: http://ec.europa.eu/consumers/odr

Hans Gertberg, since 1952 jazz editor and as such responsible for 'Jazz at the NDR', had invited an ensemble to Hamburg that was on a European tour and in at least one way promised to shine a little light on the preferences of the trombonist Mangelsdorff. At that time he was already shaping the West German scene considerably.

'The Jazz Sextet' was the name of the illustrious tour ensemble which also showed up at the Hamburg studio. It followed the current developments up to sacrificing the principally always more harmonizing piano. The moods and parts are arranged with the instruments completely without the piano keys: Mangelsdorff and both the Cool and West coast masters Bob Cooper and Bud Shank. The guitarist Attila Zoller does not so much bring about harmonies into the recording but another solo part. The foundation for the ensemble sound are laid by the at that time extremely busy drummer Karl Sanner and by the bassist Gary Peacock who in those days of the Hamburg session is just 21 years old.

For one track, the three part horn section is reinforced by another 'American in Europe': the clarinet player Tony Scott, during these months also on his way on the old continent, is joining the sextet. And with him, the recorded version of Jerome Kerns 'Yesterdays' evolves promptly (and totally unusual for that time!) into a 20 minute trip around the world with a diversity of sounds and rhythms.

One can well imagine that this Tony Scott is nobody to take familiar paths in the future. Soon, he chooses Rome as domicile. And what does this sextet play without Scott? Pretty much from the repertoire of the standard titles. Very intelligent and relaxed is the bands' use of Shearing's and Gershwin's song and sound structures. Who feels like labeling, may call it 'West coast' - but primarily you can hear a self-conscious and extremely well sorted ensemble, in which, of course, the voicing among Shank and Cooper particularly reminds of how much they are used to the juxtaposition of their instruments, complemented by the flute (Shank) and the oboe (Cooper). The enormous appeal of this recording from April 1957 makes up that six, briefly seven musicians of distinction are engaged in exchanging their thoughts, in the middle of one of the most creative phases in jazz during the post war era. Then the high art of listening is required as well.



Hans Gertberg, seit 1952 Jazz-Redakteur und als solcher gründerzeitlich verantwortlich für „60 Jahre Jazz im NDR', hatte ein Ensemble nach Hamburg eingeladen, das sich auf Tournee in Europa befand und auf mindestens eine Weise ein wenig Aufklärung versprach über die Vorlieben des Posaunisten Mangelsdorff. Der prägte die westdeutsche Szene zu dieser Zeit ja schon beträchtlich.

„The Jazz-Sextet' nannte sich das illustre Tournee-Ensemble, das im April auch ins Hamburger Studio kam. Es folgte aktuellen Entwicklungen der Zeit, bis hin zum Verzicht auf das prinzipiell ja immer eher harmonisierende Klavier. Die Stimmungen und Stimmen sind ganz ohne Klaviertasten auf die Instrumente verteilt: auf Mangelsdorff und die beiden Cool- und Westcoast-Meister Bob Cooper und Bud Shank. Der Gitarrist Attila Zoller stiftet nicht etwa Harmonien in den Aufnahmen, sondern noch eine weitere Solo-Stimme. Die Fundamente für den Ensemble-Sound legen der in jener Zeit extrem viel beschäftigte Schlagzeuger Karl Sanner und der in den Tagen der Hamburger Session noch nicht 22jährige Bassist Gary Peacock. Für einen Titel bekommen die drei Bläser noch Verstärkung durch einen weiteren „American in Europe': Der Klarinettist Tony Scott, gesellt sich zum Sextett. Und die mit ihm eingespielte Fassung von Jerome Kerns „Yesterdays' wird prompt zur 20-Minuten-Weltreise durch verschiedenste Klänge und Rhythmen. Es ist zu ahnen, dass dieser Tony Scott keiner sein wird, der zukünftig vertraute Wege nehmen wird. Bald wählt er Rom als Lebenszentrum.

Und was spielt nun dieses Sextett ohne Scott? Ziemlich viel aus dem Repertoire der Standard-Titel, sehr intelligent und entspannt nutzt die Band Shearings und Gershwins Song- und Sound-Strukturen. Wer Lust hat an Etiketten, mag das „Westcoast' nennen - in erster Linie aber ist ein selbstbewusstes, extrem gut sortiertes Ensemble zu hören, in dem die Stimmführung speziell zwischen Shank und Cooper natürlich daran erinnert, wie gewöhnt sie sind an das Nebeneinander ihrer Instrumente, ergänzt um (bei Shank) die Flöte und (bei Cooper) die Oboe.

Den enormen Charm dieser Aufnahme vom April 1957 macht aus, dass sechs, zeitweilig sieben Musiker von Rang damit beschäftigt sind, Gedanken auszutauschen, mittendrin in einer der kreativsten Phasen im Jazz der Nachkriegszeit. Da ist auch die hohe Kunst des Zuhörens gefragt.





ALBERT MANGELSDORFF - The Jazz - Sextett - CD 1957 Moosicus

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